Wat mij op viel in NZ... deel 2: Silvia

Vriendelijkheid van de mensen; iedereen neemt de tijd voor je en als je op straat maar even op je kaart kijkt, wordt je vanzelf al door iemand aangesproken of je misschien hulp nodig hebt

veilig land; in een winkel zag ik hoe een vrouw haar handtas liet staan terwijl ze een pashokje in ging. In Nederland kijk je wel uit!

als je een winkel binnenloopt vraagt iedereen 'how are you' als begroeting

erg milieu bewust. Recycling wordt bijvoorbeeld zeer serieus genomen, in Twizel wil men zelfs in 2015 toe naar 100% recycling! Verder heeft elke WC (jawel ELKE) een water spaar knop en kun je stopkontakten 'uit' zetten als je ze niet gebruikt (weet niet of dat zo veel stoom spaart, maar toch)

maximale snelheid is 100 km per uur (al reed marcel op een recht stuk bij de Mount Cook 160)

brede snelwegen alleen bij de grote steden (Wellington en Auckland), al heb je op de normale wegen vaak om de paar kilometer een inhaalstrook

grootse campagne tegen te hard rijden en rijden onder invloed; veel grote billboards langs de weg met nietsverhullende teksten en harde reclames op de TV (we zagen ook een spot tegen het schudden van babies. Zou dat in NZ een groot probleem zijn?)

bij de meeste bochten wordt aangegeven hoe snel je er het beste doorheen kunt rijden ( 60, 50 of 30 km per uur)

waar bij ons op snelwegen een afslag wordt aangekondigd ('over 500 meter afrit naar utrecht') wordt dit in NZ ook gedaan op de normale wegen

Motels, Hotels, B&B, backpackers en hostels worden ook altijd duidelijk aangegeven met verkeersborden

links rijden

links lopen!

in veel restaurants word je niet bediend, maar bestel je aan de bar en krijg je een nummertje mee, waarna het eten wordt gebracht. Geen fooi nodig dus! Al wordt dat in NZ zowieso niet van je verwacht

veel blote voeten; op straat, in de supermarkt, zelfs bij het tankstation!

boter is altijd zout

No Vacancy bordjes van motels

in veel motels vind je een strijkplank

alle motels hebben een keuken

In de wasbak hebben ze vaak twee kranen (een voor heet en een voor koud) waarbij de hete kraan soms kokend heet was. De wasbakken hebben ook geen stop. Maar het meest opvallende is natuurlijk dat het water hier de andere kant op draait.

Kiwi heten 'kiwi-fruit' (een kiwi is een vogel of een nieuw zeelander) en komen meestal uit Itali'e!!!

No worries, mate!